Skip to main content

Je leest een issue van de Playlist. Word lid!

De kop is eraf! Vorige week deelde ik de eerste issue van de Playlist. Superleuk dat jij als lid-van-het-eerste-uur ook deze tweede issue weer voor je neus hebt. Dankjewel daarvoor!

(Heb je de eerste gemist? No worries, hier vind je de (nu nog vrij lege) volledige playlist.

Kleine reminder: de Playlist is een oneindig groeiende lijst met ready-to-use tips om met content een razendpopulair B2B-merk te bouwen.

We gaan door waar we gebleven waren. In de eerste 5 issues zoom ik in op het creëren van een systeem waarmee je altijd ideeën voor relevante content hebt.

Zo creëer je een onuitputtelijke bron aan content (1/5)

  1. Maak je eigen jaarkalender (teruglezen)
  2. ???? Bepaal thema’s & trends
  3. Converteer kennis tot content met hooks
  4. Recycle, bundel & snipper voor al je kanalen
  5. Formatteer tot een terugkerende, herkenbare vorm

In de vorige issue heb ik je verteld hoe je je eigen jaarkalender opstelt, met inhaakmomenten die specifiek voor jouw doelgroep belangrijk zijn. Die kalender gebruik je om je voor te bereiden op gebeurtenissen, events, veranderingen en mijlpalen die voor jouw bedrijf of markt relevant zijn. Deze zaken zijn vaak vrij tastbaar en concreet.

Thema’s & trends zijn juist de abstracte elementen waar jouw kennis zit. De kennis die je over deze onderwerpen in huis hebt vormt het bestaansrecht van je organisatie. Je klanten betalen er immers voor.

Jouw publiek mag dus van jou verwachten dat je jou kennis met ze deelt zodra jij inziet dat het waardevol is.

We gaan bepalen op welke thema’s en trends je met content kunt inhaken.

  • Thema’s zijn tijdloos en vaak vakinhoudelijk
  • Trends zijn actueel en abstract, en op specifieke momenten vaak zelfs relevanter dan thema’s

Let op: het is geen oefening om per item te beoordelen of het een thema of trend is. Dit is een hulpmiddel. Omdat je ze kunt herkennen aan bovenstaande omschrijving helpt het je om ze te identificeren.

Thema’s kunnen op een gegeven moment namelijk ook trends worden. Neem bijvoorbeeld weer ‘artificial intelligence’. De techniek bestaat al jaren en is in sommige branches altijd al relevant geweest, maar heeft de afgelopen jaren een vogelvlucht genomen en wordt het dus trending. Maar let op: over een tijdje zakt die interesse wat meer naar de achtergrond. Dan wordt het dus weer een thema.

Thema’s zijn tijdloos en vaak vakinhoudelijk. In die thema’s zit een beetje je core business. Vaak zijn thema’s dan ook direct gelinkt aan de diensten en expertises die je aanbiedt.

(Bedrijfs)strategische macro-thema’s, zoals:

  • Bedrijfsgroei
  • Arbeidsmarkt
  • Persoonlijke ontwikkeling

Vakinhoudelijke micro-thema’s, zoals:

  • E-mail marketing
  • Fiscaliteit
  • Reiskosten

Trends zijn vooral nú relevant, je doelgroep heeft nú behoefte aan kennis op deze gebieden. Dit zijn vooral vernieuwingen en veranderingen in de markt.

Actuele macro-trends, of “de grote vraagstukken van deze tijd”, zoals:

  • Verduurzaming
  • Artificial Intelligence
  • Diversiteit

Vakinhoudelijke micro-trends, zoals:

  • ChatGPT
  • Flexcontracten
  • Remote working

Tips

  • Blijf altijd scherp op trends en actualiteiten. Hoe eerder je inhaakt op wat nú trending is, hoe beter.
  • Inspiratie nodig? Vraag AI-tools als ChatGPT om mee te denken in trends in jouw markt.
  • Ga na wat de thema’s en trends zijn waar je veel vragen over krijgt vanuit je klanten en netwerk.
  • Je lijst met thema’s & trends is in principe nooit af. Er komen nieuwe thema’s & trends bij, of er vallen er ook weer af.

Nu kijk je naar je jaarkalender, thema’s & trends en denk je misschien ‘oke, en nu?’

Ofwel: hoe maak je van deze lijstjes nu daadwerkelijk content met toegevoegde waarde?

Daar heb ik een vrij eenvoudige methode voor ontwikkeld. Hij werkt altijd en voor ieder bedrijf.

Je raadt het al: daarover volgende week meer. ????

Join de Playlist

Bouw een razendpopulair B2B-merk met sterke content. Iedere vrijdagochtend een ready-to-use tip of best practice in je mailbox.