Skip to main content

Je leest een issue van de Playlist. Word lid!

Mensen vragen mij weleens:

“Maar Bas, hoe zet ik dan mijn kennis om tot waardevolle content?”

Nee, grapje. Dat heeft echt nog nooit iemand aan mij gevraagd.

Maar het zou best een goede vraag zijn, toch? In de vorige issues van de Playlist heb ik uitgelegd waarom je eigen jaarkalender en een lijst van thema’s & trends een belangrijk fundament van je strategie vormen. Maar het is nog geen content. Daar gaan we het vandaag over hebben.

???? We gaan kennis converteren tot waarde met één simpele truc die altijd werkt.

Je gaat je kennis delen op een manier zodat je publiek er iets aan heeft. Je neemt ze bij de arm. Dus je moet die arm uitrijken.

‘Heb je hier een vraag over? Kom, ik leg je uit wat je moet doen.’

‘Ben je benieuwd naar onze visie op dit onderwerp? Kom, ik deel mijn expertise met je.’

‘Vraag je je af wat andere experts uit de markt zeggen hierover? Kom, ik laat het je zien.’

Die hook heeft twee functies:

  • Je transformeert je kennis tot waarde, en gebruikt daarmee als auteur een vertrekpunt om je kennis te converteren tot content.J
  • Je hebt een lokaas, omdat je direct kenbaar maakt welke waarde je biedt aan je publiek.

Zo creëer je een onuitputtelijke bron aan content (3/5)

  1. Maak je eigen jaarkalender (teruglezen)
  2. Bepaal thema’s & trends (teruglezen)
  3. ???? Converteer kennis tot content met hooks
  4. Recycle, bundel & snipper voor al je kanalen
  5. Formatteer tot een terugkerende, herkenbare vorm

We onderscheiden 6 categorieën, ieder met hun eigen toepassing. Niet iedere hook of categorie is net zo relevant voor ieder merk of kanaal.

Haal inspiratie op uit de voorbeelden hieronder, maar vul zeker aan met je eigen ideeën. Zoek naar topics in je kalender, thema’s & trends en kijk hoe je deze topics kunt converteren tot content door middel van een hook.

Je kunt hooks ook combineren!

6 categorieën voor hooks

Geef praktische tips

  • Gebruik deze 5 snelle manieren om …
  • Ga van … naar … in 7 stappen
  • Zo zet je binnen één week een strategie op voor …

Los problemen op

  • Zo zet je …. binnen jouw organisatie op de kaart
  • 6 dingen die je meteen kan doen om minder …
  • 10 signalen dat je … verkeerd aanpakt

Deel je expertise

  • Eén jaar ja …: dit is mijn persoonlijke ervaring
  • Hoe … ons werk op de lange termijn gaat beïnvloeden
  • Deze routine gebruik ik zelf om …

Bied inspiratie

  • Dit zijn 12 creatieve ideeën om beter …
  • Award-winning voorbeelden van …
  • Dit is waarom het zo belangrijk is om …

Cureer en etaleer

  • 5 van onze best practices over …
  • Dit zijn 4 onmisbare tools om sneller en beter …
  • Wat moeten we doen met …? Dit zeggen de experts

Praat mee over actualiteiten

  • Dit is waarom … nú in het nieuws is
  • Wel of niet investeren in … ? Dit is ons advies
  • … is hot topic: dit zijn de meest gestelde vragen hierover

Tips

  • Het leuke: er zijn geen regels. Je kunt hooks ook prima combineren. Je kunt natuurlijk inspirerend én probleemoplossend zijn in hetzelfde artikel. [5 slimme manieren] om diversiteit binnen jouw organisatie [op de kaart te zetten].
  • Zo’n hook kun je een beetje zien als de titel van je content. Het helpt om in de titel de inhoud al te kwantificeren. Benoem bijvoorbeeld uit hoeveel onderdelen je stappenplan, checklist of lijstje bestaat, of benoem een tijdpad.
  • Laat hierin zien dat je het probleem van de lezer begrijpt. Wees empathisch.
  • In de voorbeelden hierboven zie je een hoop variabelen. ‘Eén jaar na…’ of ‘6 praktische tips’. Deze kun je natuurlijk zelf tweaken en passend maken voor je topic.
  • Niet iedere hook is geschikt voor ieder kanaal. Mijn tip: probeer voldoende af te wisselen, maar probeer niet over álle topics en met álle hooks waardevol te zijn. Kijk hoe je ze aan kunt sluiten op je kanalen.

Join de Playlist

Bouw een razendpopulair B2B-merk met sterke content. Iedere vrijdagochtend een ready-to-use tip of best practice in je mailbox.