Skip to main content

Je leest een issue van de Playlist. Word lid!

Mijn vrienden lachen me uit als ik ze vertel dat ik een abonnement op de krant heb.

Want waarom zou je, als je nog geen 58 bent en al het nieuws ook gewoon via social media of apps kunt volgen?

Door zo zwart-wit de vergelijking met nieuwsapps te maken doe je ‘de krant’ als format te kort. Zeker de zaterdagkrant. Daar vind je veel meer achtergrondinfo, columns en deep dives in maatschappelijke topics. Ook buiten het nieuws van die week om. Het verrijkt je beeld op het nieuws en de maatschappij.

Ik geniet van de krant op mijn favoriete moment in de week; de zaterdagochtend. Rustig wakker worden, bakje koffie, muziekje op de achtergrond, heel het weekend nog voor je.

Dat momentje kan een nieuwsapp me nooit bieden. Nieuwsapps bieden je het nieuws op het moment dat het nieuws is geworden. Zo kort en snel mogelijk. Puur informatief.

???? Verschillende mediavormen en formats bieden je verschillende manieren van toegevoegde waarde.

Voor jouw marketingkanalen is dat niet anders. Om op ieder kanaal relevant en waardevol te zijn, dien je rekening houden met hoe je content vormgeeft voor dat kanaal.

Dat klinkt als een tijdrovende klus. Gelukkig hoef je niet iedere keer opnieuw te beginnen, als je maar een logisch systeem hebt dat goed werkt voor jou.

Belangrijke redenen om dit te doen:

  • Het verhoogt je bereik. Niet iedereen houdt van podcasts, ook niet van nieuwsbrieven, of zit op LinkedIn.
  • Het bespaart tijd. Omdat je systeemmatig gaat denken heb je altijd een logisch vertrekpunt. Je begint nooit meer vanaf ‘nul’.
  • Het bewaakt relevantie en verhoogt toegevoegde waarde. Je houdt rekening met hoe je publiek content consumeert per kanaal.

Ik help je op weg. In deze issue van de Playlist leer ik je twee dingen:

  • De verschillen per veelvoorkomende B2B content-formats om rekening mee te houden
  • Hoe je content “multi-purposing” maakt op een efficiënte, snelle en overzichtelijke manier

Zo creëer je een onuitputtelijke bron aan content (4/5)

  1. Maak je eigen jaarkalender (teruglezen)
  2. Bepaal thema’s & trends (teruglezen)
  3. Converteer kennis tot content met hooks (teruglezen)
  4. ???? Recycle, bundel & snipper voor al je kanalen
  5. Formatteer tot een terugkerende, herkenbare vorm

Kanalen & formats (voor B2B)

Nieuws lees je anders in de krant dan in nieuwsapps. Muziek luister je anders op de radio dan op Spotify. Kennis vergaar je anders in podasts dan in nieuwsbrieven.

Veelvoorkomende eigenschappen van drie soorten B2B-content (hier zijn natuurlijk geen regels in, dus even ter voorbeeld):

Nieuwsbrief

  • Tekst-based
  • Medium-long consuming (max. 5 min. leestijd)
  • Vast ritme, 1/2 per week
  • Eén concrete boodschap, monoloog
  • Praktisch, zet aan tot actie
  • Enkel volgers
  • Tijdens werktijden

Podcast

  • Publiek meldt zich proactief aan
  • Audio (& soms ook video)-based
  • Long consuming (15-45 min. luistertijd)
  • Vast ritme, 1 per week
  • Veel boodschappen per thema/onderwerp, dialoog, compleet verhaal
  • Inspirerend op een verhalende manier
  • Vooral volgers, deels algoritme
  • Onderweg of tijdens andere activiteit (bv. sporten, koken)

LinkedIn-post

  • Mix van tekst & beeld
  • Supershort consuming (0-2 min. leestijd)
  • Willekeurig/algoritme-afhankelijk, 1-3 per week
  • Eén concrete boodschap, interactief
  • Persoonlijk en daardoor likeable of shareable
  • Vooral algoritme
  • Tussendoor, onderweg, als ontspanning

Enzovoorts.

Je ziet dat de verwachting van je publiek per kanaal anders is. Het werkt niet om een podcast 1-op-1 te delen op LinkedIn. En het transcript ervan kun je niet copy-pasten in een nieuwsbrief.

Het “systeem”

Hoe optimaliseer je je content voor andere kanalen op een tijdsefficiënte manier?

Je gaat als volgt te werk:

Je werkt altijd vanuit één content piece. Dit noem je vanaf nu de ‘bron‘. Hoe langer de consumeertijd van deze bron, hoe makkelijker. Als voorbeeld pakken we bijvoorbeeld deze nieuwsbrief even, maar je kan ook een podcast lof een blog pakken.

Veelvoorkomende bronnen:

  • Blogs
  • Nieuwsbrieven
  • Podcasts
  • Whitepapers / e-books
  • Webinars / workshops
  • Cases
  1. Deze bron recycle je tot een variant waarbij de inhoudelijke waarde hetzelfde blijft, maar de vorm verandert. Deze nieuwsbrief publiceer ik bijvoorbeeld ook als blog.
  2. De bron versnipper je tot meerdere varianten met een kortere consumeertijd. Deze nieuwsbrief bestaat grofweg uit twee secties die het beiden prima zouden doen op LinkedIn. Wel nog even de vorm finetunen natuurlijk, want een visual werkt altijd wel lekker op LinkedIn.
  3. Zowel de bron als die varianten bundel je vervolgens weer tot nieuwe content. Deze issue van de Playlist is bijvoorbeeld onderdeel van een serie van 5 issues, welke samen een prima workshop, podcast of whitepaper zouden vormen.

Next steps:

  • Ga op zoek naar bronnen. De kans is groot dat je er al hebt. Zie het lijstje hierboven ter inspiratie.
  • Lastig? Start dan juist andersom: heb je meerdere LinkedIn-posts die hetzelfde thema aansnijden? Dan kun je die wellicht bundelen tot een nieuw content piece.
  • Ga denken in formats. In een format bepaal je het kanaal, de vorm en de onderwerpen waar je het over hebt maar vooral ook templates. Het is veel makkelijker om content te versnipperen of recyclen naar een nieuwe vorm als je het format van die nieuwe vorm al klaar hebt liggen.

Join de Playlist

Bouw een razendpopulair B2B-merk met sterke content. Iedere vrijdagochtend een ready-to-use tip of best practice in je mailbox.

[convertkit form=6320769]