Skip to main content

Wil je gezien worden? De olievlek van je (persoonlijke) merk verspreiden? Thought leadership claimen?

Content marketing is the way to go, maar daar was je al achter. Je snapt echter niet waarom het zo moeilijk is om vast te houden aan een strategie.

De strategie zelf op papier zetten is niet zo moeilijk, toch? En bij het uitwerken van die strategie gaat de meeste tijd zit hem waarschijnlijk zitten in het onderzoeken van de doelgroep en het inrichten van je kanalen.

Persoonlijk vraag ik me steeds vaker af of al die theorie nou echt zo belangrijk is.

Vroeger vond ik het woord ‘strategie’ altijd gelijkstaan aan ‘complex’ en ‘groots’. Inmiddels weet ik dat strategieën vooral heel simpel moeten zijn.

Natuurlijk is je doelgroep en doelstellingen helder hebben noodzakelijk, maar dit zijn slechts de kaders van je strategie. Het is een leeg omhulsel. Een strategie gaat om welke middelen je wanneer, hoe en waar inzet, om tot dat doel te komen. Zie het als een potje schaken.

  • Hoe wil ik dat mijn publiek mij gaat kennen?
  • Hoe ga ik de wedstrijd van mijn concurrenten winnen?
  • Hoe zorg je voor een verwachtingspatroon, maar hoe blijf je toch ook steeds verrassen?
  • Hoe zorg ik ervoor dat dit op de lange termijn ook nog werkt?

De theorie van je strategie zie ik als een soort ‘hoofdstuk 0’. Het is niet meer dan input. Een strategie gaat immers over beweging, over voortgang, praktisch en actiegericht.

  • Het strategisch idee of concept;
  • Hoe je continuïteit handhaaft;
  • Hoe je consistentie handhaaft.

Strategisch concept

Op dit moment ben jij een consument van het eerste strategisch concept van Bravo: de Bravo Bites. Dit is het tastbare, zichtbare, levende onderdeel van je strategie. Het is concreet, uitlegbaar. Zoals de Albert Heijn de Allerhande heeft, en Coolblue de woordgrappen.

  • Het is on-brand;
  • Gegoten in een vaste, herkenbare vorm;
  • Duidelijke kaders en richtlijnen wat het is (en wat het niet is) – zoals de vorm, consumeertijd, tone of voice;
  • Volgens een concreet ritme, wat een verwachtingspatroon creëert.

Later ga ik nog dieper in op wat een strategisch concept is. Niet missen? Meld je aan voor de Bravo Bites.

Daarnaast zijn dus continuïteit en consistentie belangrijk. Zie het niet als aparte hoofdstukjes in je strategische document, maar zorg ervoor dat je dit meeneemt. Dit is namelijk het praktische verhaal van je strategie.

In een later artikel duik ik nog dieper in wat ik bedoel met een strategisch concept.

Continuïteit

Continuïteit begint bij verantwoordelijkheid. Het is niet veel meer dan het aanwijzen van iemand die “hiervan is”. Het klinkt zo logisch, maar hier gaan heel veel organisaties de fout in.

Er is simpelweg niemand die verantwoordelijk wordt gehouden voor de voortgang van de content strategie. Of de verantwoordelijkheid is verdeeld (en gedeelde verantwoordelijkheid = geen verantwoordelijkheid). Iemand moet zich kunnen verantwoorden aan iemand anders dat het wordt gedaan.

Die persoon bewaakt dus simpelweg de planning. In je strategische concept heb je al bepaald waar, in welke vorm en hoe vaak je aanwezig wilt zijn. Bravo Bites is bijvoorbeeld een wekelijks terugkerend format.

Consistentie

Dan nog consistentie. Consistentie komt dichtbij discipline en voor veel (met name creatieve) marketeers is dit een hele lastige. Je bedenkt graag iets nieuws, maar het is vaak beter om te blijven hangen in het concept dat al bestaat. Besef je dat jij veel langer en vaker kijkt naar de content die je maakt dan je doelgroep. Ik ben inmiddels al 10 minuten aan het schrijven, terwijl de meesten van de lezers er waarschijnlijk in een minuut doorheen scrollen. Ofwel: jij bent het concept waarschijnlijk sneller beu dan zij.

Consistentie zoomt dus in op het repeteren van dezelfde details in je concept over tijd, maar zoomt ook juist uit naar het totaalplaatje. Je beheert meerdere kanalen – je website, socials, email – en wilt over al die kanalen hetzelfde gevoel creëren. Geen kanaal mag achterblijven.

Zorg er natuurlijk ook voor dat alles verbonden met elkaar is. Je digitale landschap is een samenwerkend ecosysteem, en die bepalen samen de merkbeleving van je doelgroep. Geen kanaal mag dus achterblijven.

Leave a Reply