Skip to main content

Geef je publiek een reden om je te volgen

Formats zijn voorspelbaar, herkenbaar en bovendien efficiënt. Bouw een loyaal, terugkerend publiek op met een content format.

Een content format, wat is dat?

 

Een content format verwijst naar de structuur, stijl en presentatievorm waarin je je content creëert en deelt. Een format heeft unieke kenmerken in bijvoorbeeld de naam, vorm, uiterlijk en frequentie.

Formats zie je overal. Denk aan een rubriek in een krant die je leest. Of een talkshow op tv die je kijkt. Of een podcast van een expert die je luistert. Of je eigen wekelijkse nieuwsbrief. In B2B-situaties zie je formats vaak terug als videoseries, blogseries, podcasts, nieuwsbrieven en social content.

Een format heeft drie bouwstenen, essentieel voor succes:

  • Context – de contextuele waarde die je deelt met je publiek
  • Concept – de elementen wat het uniek, herkenbaar en spraakmakend maakt
  • Systeem – de werk- en deelwijze van je content in scripts, templates, frequentie en planning

 

Waarom een content format?

 

Formats zijn voorspelbaar. Dat vinden mensen fijn. Ze weten wat ze kunnen verwachten en daardoor komen ze steeds bij je terug.

Formats behartigen niet persé één marketingdoelstelling. Met formats:

  • Claim je een autoriteitspositie in je markt
  • Creëer je de gewenste merkassociatie
  • Genereer je behoefte naar jouw oplossing
  • Bouw je een terugkerend publiek op
  • Werk je efficiënt middels een repetitief systeem

Formats gaan kriskras door je marketingfunnel heen. Zowel je naamsbekendheid als je sales en zowel je bedrijfs- persoons- en werkgeversmerk hebben indirect profijt van je format.

 

Werkt een content format ook voor mij?

 

Content formats zijn creatieve marketinginstrumenten, maar zijn waardeloos zonder inhoud. Daarom werken content formats uitstekend voor kennisintensieve organisaties. Deze organisaties verdienen hun geld door hun kennis in te zetten en dus te delen met hun doelgroep. Denk aan:

  • Consultancy- en adviesbureaus (zoals marketing, HR- en finance)
  • Onderwijsinstellingen
  • Zorginstellingen
  • Brancheverenigingen
  • Sprekers, auteurs & inspirators

Playlist

Playlist

Playlist

Playlist

Playlist

Playlist

Playlist

Playlist